Ten wynalazek to rodzaj dywanu, który po rozwinięciu daje mnóstwo radości dzieciom i dorosłym. Wystarczy zasilić urządzenie czterema zwykłymi bateriami, przełączyć guzik z „off” na „on” i zaczyna się zabawa. Chodząc po klawiszach, wydobywamy dźwięki. Gdy naciskamy więcej niż jeden klawisz – wszystkie wciśnięte klawisze grają. Podczas zajęć wykorzystuję matę na wiele sposobów. Na pierwszym spotkaniu dzieci oczywiście muszą najpierw „zbadać” nowy dla nich instrument – skakać, turlać się po nim, biegać, pełzać jak ślimaki, znowu skakać, ale tym razem na jednej nodze, przejść tylko po czarnych klawiszach itp. Kolejne zajęcia służą już zazwyczaj raczej nauce.
Ponieważ na klawiszach nie ma oryginalnie żadnych obrazków ani symboli, przygotowałam sama kolorowe oznaczenia: każdy klawisz otrzymał swój kolor. Dzięki temu dzieci wiedzą, który klawisz należy nacisnąć w danym momencie. Przede wszystkim na tym systemie opieram zajęcia z wykorzystaniem PianoMaty. Symbole są wykonane z karteczek elektrostatycznych.
Dzieci ustawiają się w kolejce. Każde ma za zadanie odtworzyć podaną w postaci kodu kolorystycznego melodię, na przykład taką:
Zabawa druga: tworzenie swojego muzycznego kodu
Dzieci dostają puste kartoniki i mają za zadanie zapełnić je symbolami z klawiszy. Później możemy odtworzyć zabawę pierwszą, albo ułożyć „muzyczny pociąg”, w którym każde dziecko po kolei zagra swoją melodię.
Zabawa trzecia: ukryta melodia
Przed dziećmi układam pięć melodii (podobnych do tych z zabawy pierwszej) zakodowanych za pomocą symboli. Następnie ja lub wybrane dziecko gra jedną z melodii. Zadaniem pozostałych jest odszyfrowanie i wskazanie, która melodia została wykonana.
Zabawa czwarta: muzyczne lizaki
Jedno z dzieci otrzymuje funkcję dyrygenta. Pozostałe mają przydzielony jeden dźwięk (jeden kolor). Dyrygent ma do dyspozycji tylko tyle dźwięków, ile jest dzieci. Podnosząc lizaki z oznaczeniami wskazuje, które dziecko ma zagrać.
Zabawa piąta: zaszyfrowana melodia
Każde z dzieci ma przydzielony jeden dźwięk (jak w zabawie czwartej). Przed PianoMatą rozłożona jest zapisana za pomocą tradycyjnej notacji nutowej melodia. Zadaniem dzieci jest odtworzenie melodii i określenie, z jakiej piosenki pochodzi. Jak widać nuty mają odpowiednie kolory, więc dzieci nie mają problemu z odczytaniem wysokości poszczególnych dźwięków. Jeżeli jednak nie radzą sobie jeszcze z kolejnością dźwięków, które mają zagrać, można im wskazywać ich kolejność lub zaangażować w tę czynność któreś z dzieci.